Kan Industrie 4.0 personeelstekorten verhelpen?
Goed personeel is altijd moeilijk te vinden. Maar in de huidige arbeidsmarkt zijn we al blij als we überhaupt mensen hebben. Dat is merkbaar op de werkvloer. Het verloop is hoog en de motivatie laag. Fouten door onzorgvuldigheid nemen toe. Kwaliteitsproblemen vreten tijd. Trainingsbudgetten lijken te verdampen en gecertificeerde mensen zijn weg voor je de cursus hebt terugverdiend. Kun je dit met automatisering oplossen?
Kort antwoord: Nee.
Automatisering lost niet alles op
Helaas zijn niet alle problemen weg te automatiseren (maar we helpen het je graag proberen 😉 ). Hoe je de processen ook inricht, om de mens kun je niet heen. Al bedek je een machine met instructies en waarschuwingsstickers, er is altijd iemand te vinden die hem verkeerd bedient. Dit speelt ook als het om automatisering gaat. Zelfs de allerbeste systemen kunnen stuk.
Industrie 4.0 vertaalt problemen in oplossingen door zo veel mogelijk met bestaande middelen net een stap verder te komen.
Controleren of sturen?
Daar zitten risico’s aan. De grootste valkuil is de mens vergeten. Niemand wil op zijn fouten gewezen worden; al helemaal niet doorlopend door een computer. Constant controleren en waarschuwen is daarom onverstandig. Sturen is beter. Je gebruikt de informatie niet om te melden wat er fout gaat, maar om de onderliggende oorzaak te achterhalen en daar een oplossing voor te verzinnen.
Iedereen is al begonnen met Industrie 4.0, maar nog niet iedereen is zich daarvan bewust. Een gemiste kans. Zonder onderliggend plan leveren investeringen niet het maximale op.
Zoeken naar oorzaken
Ga je sturen, dan gebruik je de cijfers als startpunt. Je ziet waar een probleem ligt, en kan nu de oorzaak gaan achterhalen. Komt het hogere verbruik voort uit onkunde? Is dat terug te voeren op personen die meer instructie nodig hebben? Is de expertise over de teams gelijk verdeeld? Werken ze op dezelfde manier? Of legt de ene shift meer voorraad op de werkplekken die vervolgens door de ander wordt verbruikt? Werken alle teamleiders met dezelfde maten? Gebruikt de één aantal emmers en de ander kilo’s (om maar een dwarsstraat te noemen)? Soms hebben ogenschijnlijk grote verschillen kleine oorzaken. Vast staat dat ieder probleem een eigen oplossing vereist.
Over vier maanden meer!
De eerste klantendag van EasyStep2 was een groot succes. Wij hebben met de aanwezigen afgesproken om elkaar over vier maanden opnieuw te ontmoeten en te kijken hoe de we de inspiratie vertaald hebben naar de praktijk. Wil je bij ons aanschuiven en meedenken?