Zo voorkom je de grootste Industrie 4.0 blunder die je kunt maken
Industrie 4.0 toepassen door digitaal te transformeren is populair. Dat bleek vorig jaar wel uit een wereldwijd onderzoek van McKinsey & Company. 80 procent van de onderzochte bedrijven had een digitaal transformatieproject uitgevoerd. Slechts bij 16 procent leverde dit blijvend resultaat op. Waarom gaat het zo vaak fout? Omdat de grootste industrie 4.0 blunder op de loer ligt.
Zo voorkom je de grootste Industrie 4.0 blunder die je kunt maken
Industrie 4.0 toepassen door digitaal te transformeren is populair. Dat bleek vorig jaar wel uit een wereldwijd onderzoek van McKinsey & Company. 80 procent van de onderzochte bedrijven had een digitaal transformatieproject uitgevoerd. Slechts bij 16 procent leverde dit blijvend resultaat op. Waarom gaat het zo vaak fout? Omdat de grootste industrie 4.0 blunder op de loer ligt.
Zo voorkom je de grootste Industrie 4.0 blunder die je kunt maken
Industrie 4.0 toepassen door digitaal te transformeren is populair. Dat bleek vorig jaar wel uit een wereldwijd onderzoek van McKinsey & Company. 80 procent van de onderzochte bedrijven had een digitaal transformatieproject uitgevoerd. Slechts bij 16 procent leverde dit blijvend resultaat op. Waarom gaat het zo vaak fout? Omdat de grootste industrie 4.0 blunder op de loer ligt.
Krijgt Industrie 4.0 te veel aandacht?
Industrie 4.0 krijgt zoveel aandacht dat zelfdenkende productielijnen met cloud-aansturing meer als een cliché klinken, dan als innovatie. Je zou door dat technisch geweld bijna vergeten dat een bedrijf nog steeds staat of valt bij zijn medewerkers. De mensen in overall (of soms in blauwe stofjas) over het hoofd zien, is de grootste blunder die je kunt maken. Vergeet ze te betrekken en je gaat niets met Industrie 4.0 bereiken. Het is een feit dat de bedrijven die hun werknemers betrekken bij de diversen ontwikkelingen op het gebied van ICT, bouwen aan sterkere, innovatievere, meer inspirerende organisatie. Hun mensen vertrouwen elkaar én hun managers. Het resultaat volgt vanzelf.
Krijgt Industrie 4.0 te veel aandacht?
Industrie 4.0 krijgt zoveel aandacht dat zelfdenkende productielijnen met cloud aansturing meer als een cliché klinken, dan als innovatie. Je zou door dat technisch geweld bijna vergeten dat een bedrijf nog steeds staat of valt bij zijn medewerkers. De mensen in overall (of soms in blauwe stofjas) over het hoofd zien, is de grootste blunder die je kunt maken. Vergeet ze te betrekken en je gaat niets met Industrie 4.0 bereiken. Het is een feit dat de bedrijven die hun werknemers betrekken bij de diversen ontwikkelingen op het gebied van ICT, bouwen aan sterkere, innovatievere, meer inspirerende organisatie. Hun mensen vertrouwen elkaar en hun managers. Het resultaat volgt dan vanzelf.
Krijgt Industrie 4.0 te veel aandacht?
Industrie 4.0 krijgt zoveel aandacht dat zelfdenkende productielijnen met cloud-aansturing meer als een cliché klinken, dan als innovatie. Je zou door dat technisch geweld bijna vergeten dat een bedrijf nog steeds staat of valt bij zijn medewerkers. De mensen in overall (of soms in blauwe stofjas) over het hoofd zien, is de grootste blunder die je kunt maken. Vergeet ze te betrekken en je gaat niets met Industrie 4.0 bereiken. Het is een feit dat de bedrijven die hun werknemers betrekken bij de diversen ontwikkelingen op het gebied van ICT, bouwen aan sterkere, innovatievere, meer inspirerende organisatie. Hun mensen vertrouwen elkaar én hun managers. Het resultaat volgt vanzelf.
ICT is mensenwerk
ICT en mensenwerk worden vaak als tegengestelden gezien. ICT gaat om producten en de configuratie daarvan, mensen maken het stuk; PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair). Dat is onzin. ICT is mensenwerk. We automatiseren om werk makkelijker te maken. Als je repeterende klussen zonder menselijke inbreng uitvoert, voorkom je fouten én verveling. ICT wil het werk dat mensen doen eenvoudiger, leuker en interessanter maken. Daarom zou de mens binnen Industrie 4.0 altijd centraal moeten staan. Helaas is de praktijk weerbarstiger.
ICT is mensenwerk
ICT en mensenwerk worden vaak als tegengestelden gezien. ICT gaat om producten en de configuratie daarvan, mensen maken het stuk; PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair). Dat is onzin. ICT is mensenwerk. We automatiseren om werk makkelijker te maken. Als je repeterende klussen zonder menselijke inbreng uitvoert, voorkom je fouten én verveling. ICT wil het werk dat mensen doen eenvoudiger, leuker en interessanter maken. Daarom zou de mens binnen Industrie 4.0 altijd centraal moeten staan. Helaas is de praktijk weerbarstiger.
ICT is mensenwerk
ICT en mensenwerk worden vaak als tegengestelden gezien. ICT gaat om producten en de configuratie daarvan, mensen maken het stuk; PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair). Dat is onzin. ICT is mensenwerk. We automatiseren om werk makkelijker te maken. Als je repeterende klussen zonder menselijke inbreng uitvoert, voorkom je fouten én verveling. ICT wil het werk dat mensen doen eenvoudiger, leuker en interessanter maken. Daarom zou de mens binnen Industrie 4.0 altijd centraal moeten staan. Helaas is de praktijk weerbarstiger.
“De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet.”
“De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet.”
“De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet.”
“De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet.”
De kunst van een geslaagd ICT-project
Bij nieuwe projecten krijgen we nog steeds als eerste vraag: ‘wat moet er voor onze processen ingericht worden?’. Het antwoord vereist tegenwoordig uitleg. Het inrichten van een oplossing, of dat nu programmeren of configureren betreft, is bijna niet meer nodig. De standaard is zo ver doorontwikkeld dat er (uitzonderingen daargelaten) amper configuratie bij komt kijken. De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet. Wat gaat er veranderen en hoe betrek je de werkvloer bij die verandering. Kortom: change management.
De oplossing lijkt glashelder
Vanuit de boardroom lijkt de oplossing glashelder. Globaal wil je in je organisatie zo veel mogelijk op dezelfde manier gaan werken. Hoe meer de processen op elkaar lijken, hoe beter beheersbaar ze zijn. Als manager krijg je overzicht en als medewerker kun je makkelijker bijspringen binnen verschillende afdelingen.
De kunst van een geslaagd ICT-project
Bij nieuwe projecten krijgen we nog steeds als eerste vraag: ‘wat moet er voor onze processen ingericht worden?’. Het antwoord vereist tegenwoordig uitleg. Het inrichten van een oplossing, of dat nu programmeren of configureren betreft, is bijna niet meer nodig. De standaard is zo ver doorontwikkeld dat er (uitzonderingen daargelaten) amper configuratie bij komt kijken. De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet. Wat gaat er veranderen en hoe betrek je de werkvloer bij die verandering. Kortom: change management.
De oplossing lijkt glashelder
Vanuit de boardroom lijkt de oplossing glashelder. Globaal wil je in je organisatie zo veel mogelijk op dezelfde manier gaan werken. Hoe meer de processen op elkaar lijken, hoe beter beheersbaar ze zijn. Als manager krijg je overzicht en als medewerker kun je makkelijker bijspringen binnen verschillende afdelingen.
De kunst van een geslaagd ICT-project
Bij nieuwe projecten krijgen we nog steeds als eerste vraag: ‘wat moet er voor onze processen ingericht worden?’. Het antwoord vereist tegenwoordig uitleg. Het inrichten van een oplossing, of dat nu programmeren of configureren betreft, is bijna niet meer nodig. De standaard is zo ver doorontwikkeld dat er (uitzonderingen daargelaten) amper configuratie bij komt kijken. De kunst van een geslaagd project zit in nadenken over hoe je ICT inzet. Wat gaat er veranderen en hoe betrek je de werkvloer bij die verandering. Kortom: change management.
De oplossing lijkt glashelder
Vanuit de boardroom lijkt de oplossing glashelder. Globaal wil je in je organisatie zo veel mogelijk op dezelfde manier gaan werken. Hoe meer de processen op elkaar lijken, hoe beter beheersbaar ze zijn. Als manager krijg je overzicht en als medewerker kun je makkelijker bijspringen binnen verschillende afdelingen.
Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is.
Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is.
Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is.
Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is.
Gelijke monniken, gelijke kappen
Stel bijvoorbeeld dat je in je bedrijf zowel te maken hebt met producten die volledige traceerbaarheid eisen als met producten waar dat niet voor geldt. Volledige traceerbaarheid voor alles invoeren lijkt praktisch. Producten die dat vereisen worden getraceerd en je wisselt medewerkers zonder extra instructie tussen afdelingen uit. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iets meer administratieve overhead vertaalt zich naar een besparing op externe inhuur en extra training.
Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn
Op de werkvloer kan zo’n beslissing anders uitgelegd worden. Waarom zou je voor kartonnen dozen dezelfde richtlijnen volgen als voor gevaarlijke stoffen? Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn. Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is. Het gevolg: de T&T labels worden bij wijze van spreken maandag allemaal geprint en op vrijdag integraal op de dozen geplakt. Blijkt er iets mis te zijn? Dan moet de run van een hele week teruggeroepen worden in plaats van enkele pallets.
Waarom liggen de scanners in de kast?
Varianten van dit verhaal spelen zich keer op keer af. Wij ontdekken dat het speelt als een klant ons vraagt: ‘Hoe zorg ik dat de scanners uit de kast gehaald worden?’ We hebben de neiging om te antwoorden: ‘Door ze uit de kast te pakken.’ Maar we weten dat doorvragen meer oplevert. De juiste tegenvraag is: ‘Waarom liggen de scanners in de kast?'
Gelijke monniken, gelijke kappen
Stel bijvoorbeeld dat je in je bedrijf zowel te maken hebt met producten die volledige traceerbaarheid eisen als met producten waar dat niet voor geldt. Volledige traceerbaarheid voor alles invoeren lijkt praktisch. Producten die dat vereisen worden getraceerd en je wisselt medewerkers zonder extra instructie tussen afdelingen uit. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iets meer administratieve overhead vertaalt zich naar een besparing op externe inhuur en extra training.
Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn
Op de werkvloer kan zo’n beslissing anders uitgelegd worden. Waarom zou je voor kartonnen dozen dezelfde richtlijnen volgen als voor gevaarlijke stoffen? Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn. Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is. Het gevolg: de T&T labels worden bij wijze van spreken maandag allemaal geprint en op vrijdag integraal op de dozen geplakt. Blijkt er iets mis te zijn? Dan moet de run van een hele week teruggeroepen worden in plaats van enkele pallets.
Waarom liggen de scanners in de kast?
Varianten van dit verhaal spelen zich keer op keer af. Wij ontdekken dat het speelt als een klant ons vraagt: ‘Hoe zorg ik dat de scanners uit de kast gehaald worden?’ We hebben de neiging om te antwoorden: ‘Door ze uit de kast te pakken.’ Maar we weten dat doorvragen meer oplevert. De juiste tegenvraag is: ‘Waarom liggen de scanners in de kast?'
Gelijke monniken, gelijke kappen
Stel bijvoorbeeld dat je in je bedrijf zowel te maken hebt met producten die volledige traceerbaarheid eisen als met producten waar dat niet voor geldt. Volledige traceerbaarheid voor alles invoeren lijkt praktisch. Producten die dat vereisen worden getraceerd en je wisselt medewerkers zonder extra instructie tussen afdelingen uit. Gelijke monniken, gelijke kappen. Iets meer administratieve overhead vertaalt zich naar een besparing op externe inhuur en extra training.
Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn
Op de werkvloer kan zo’n beslissing anders uitgelegd worden. Waarom zou je voor kartonnen dozen dezelfde richtlijnen volgen als voor gevaarlijke stoffen? Het zullen die figuren op kantoor wel weer zijn. Die stropdassen weten zeker niet dat het al druk genoeg is. Het gevolg: de T&T labels worden bij wijze van spreken maandag allemaal geprint en op vrijdag integraal op de dozen geplakt. Blijkt er iets mis te zijn? Dan moet de run van een hele week teruggeroepen worden in plaats van enkele pallets.
Waarom liggen de scanners in de kast?
Varianten van dit verhaal spelen zich keer op keer af. Wij ontdekken dat het speelt als een klant ons vraagt: ‘Hoe zorg ik dat de scanners uit de kast gehaald worden?’ We hebben de neiging om te antwoorden: ‘Door ze uit de kast te pakken.’ Maar we weten dat doorvragen meer oplevert. De juiste tegenvraag is: ‘Waarom liggen de scanners in de kast?'
Wat is er werkelijk veranderd?
Daarop komen verschillende antwoorden. ‘We hebben veel verloop. De procedure is te ingewikkeld. Er is geen tijd voor training.’ Dat is ongetwijfeld allemaal waar. Maar is het op te lossen? Gaan de oplossingen die je bedenkt binnen je bedrijf iets veranderen? Wat is er wezenlijk anders ten opzichte van de vorige keer?
Kantine-mirakels
Wil je dat de scanners uit de kast gehaald worden? Maak dan gebruik van je kantine. Je kent je pappenheimers. Bereid je op de waterval aan commentaar voor, maar geef ze de kans om die te uiten. Laat je mensen waar mogelijk meedenken of geef ze (op zijn minst) het gevoel dat ze gehoord worden. Dat geeft je ruimte om antwoord op die klachten te geven, voordelen te laten zien en het waarom uit te leggen. Je hoeft geen kantine-mirakel te verwachten, maar jouw argumenten gaan mee naar de lokale kroeg. Dat draagt meer bij aan Industrie 4.0 dan een dozijn extra maatregelen.
Het kan ook anders
Onze conclusie: betrek je mensen, sta open voor de feedback vanuit de werkvloer en wees transparant in je bedoelingen. Het zal je verrassen wat je hiermee bereikt.
Wat is er werkelijk veranderd?
Daarop komen verschillende antwoorden. ‘We hebben veel verloop. De procedure is te ingewikkeld. Er is geen tijd voor training.’ Dat is ongetwijfeld allemaal waar. Maar is het op te lossen? Gaan de oplossingen die je bedenkt binnen je bedrijf iets veranderen? Wat is er wezenlijk anders ten opzichte van de vorige keer?
Kantine-mirakels
Wil je dat de scanners uit de kast gehaald worden? Maak dan gebruik van je kantine. Je kent je pappenheimers. Bereid je op de waterval aan commentaar voor, maar geef ze de kans om die te uiten. Laat je mensen waar mogelijk meedenken of geef ze (op zijn minst) het gevoel dat ze gehoord worden. Dat geeft je ruimte om antwoord op die klachten te geven, voordelen te laten zien en het waarom uit te leggen. Je hoeft geen kantine-mirakel te verwachten, maar jouw argumenten gaan mee naar de lokale kroeg. Dat draagt meer bij aan Industrie 4.0 dan een dozijn extra maatregelen.
Het kan ook anders
Onze conclusie: betrek je mensen, sta open voor de feedback vanuit de werkvloer en wees transparant in je bedoelingen. Het zal je verrassen wat je hiermee bereikt.
Wat is er werkelijk veranderd?
Daarop komen verschillende antwoorden. ‘We hebben veel verloop. De procedure is te ingewikkeld. Er is geen tijd voor training.’ Dat is ongetwijfeld allemaal waar. Maar is het op te lossen? Gaan de oplossingen die je bedenkt binnen je bedrijf iets veranderen? Wat is er wezenlijk anders ten opzichte van de vorige keer?
Kantine-mirakels
Wil je dat de scanners uit de kast gehaald worden? Maak dan gebruik van je kantine. Je kent je pappenheimers. Bereid je op de waterval aan commentaar voor, maar geef ze de kans om die te uiten. Laat je mensen waar mogelijk meedenken of geef ze (op zijn minst) het gevoel dat ze gehoord worden. Dat geeft je ruimte om antwoord op die klachten te geven, voordelen te laten zien en het waarom uit te leggen. Je hoeft geen kantine-mirakel te verwachten, maar jouw argumenten gaan mee naar de lokale kroeg. Dat draagt meer bij aan Industrie 4.0 dan een dozijn extra maatregelen.
Het kan ook anders
Onze conclusie: betrek je mensen, sta open voor de feedback vanuit de werkvloer en wees transparant in je bedoelingen. Het zal je verrassen wat je hiermee bereikt.
Weten waar jij staat met Industrie 4.0?
Productie- en logistieke bedrijven hebben ingezet op innovatie en dat gaat razendsnel. Reden genoeg om dit jaar opnieuw te vragen hoe het ervoor staat. Vul onderstaande enquête in en deel met ons waar jouw organisatie staat.
Weten waar jij staat met Industrie 4.0?
Productie- en logistieke bedrijven hebben ingezet op innovatie en dat gaat razendsnel. Reden genoeg om dit jaar opnieuw te vragen hoe het ervoor staat. Vul onderstaande enquête in en deel met ons waar jouw organisatie staat.